Koffie?

Berging vliegtuigwrakken WO 2 in Noardeast-Fryslân succesvol voorbereid door Buro Noord (onderdeel van DAGnl)

PERSBERICHT

Steenwijk, 26 juli 2024

De berging van een Vickers Wellington HE346 en een Messerschmitt Bf 109, neergestort tijdens de Tweede Wereldoorlog in de gemeente Noardeast-Fryslân, is van start gegaan. De voorbereidingen zijn gereed en Buro Noord (onderdeel van DAGnl) is trots op haar bijdrage aan de civieltechnische voorbereiding en projectbegeleiding van deze complexe operatie. De bergingen vallen onder het ‘Nationaal Programma berging vliegtuigwrakken’ van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De uitvoering van de bergingen wordt gecoördineerd door de Stafofficier Vliegtuigbergingen van het Commando Luchtstrijdkrachten. Leemans Speciaalwerken uit Vriezenveen verzorgt de civieltechnische ondersteuning bij de bergingen..

Buro Noord (onderdeel van DAGnl) heeft de bergingen civieltechnisch voorbereid

Vanwege de ervaring van Buro Noord met de voorbereiding en begeleiding van vliegtuigbergingen in Nederland heeft de gemeente  gevraagd om haar te ondersteunen bij de berging van het Duitse jachtvliegtuig de Messerschmitt Bf 109G-6, en de Engelse bommenwerper, de Vickers Wellington HE346.

Ten opzichte van andere bergingen waar Buro Noord bij betrokken is geweest, gaat de berging van de Messerschmitt en Wellington om een zeer complexe berging. De Messerschmitt ligt in buitendijks natuurgebied in de uiterwaarden van de Waddenzee en de Wellington ligt zelf onder de Waddenzeedijk. Na de aanbesteding heeft Buro Noord de berging in bouwteamverband samen met gemeente Noardeast Fryslân, Defensie en aannemer Leemans voorbereid. Hierbij waren DAGnl-collega’s betrokken vanuit onder andere de expertises hydrologie, ecologie, natuur en landschap, vergunningverlening, bodem en milieu, civiel en communicatie.

Wetterskip Fryslân geeft toestemming voor dijkwerkzaamheden

Het uitvoeren van deze bergingen is technisch complex, vooral omdat de waterveiligheid continu gegarandeerd moet worden. Voor de berging van de Wellington moet een stuk dijk van bijna 100 meter tussen Holwert en Ternaard worden verwijderd. Op de plek waar het vliegtuig ligt, wordt een bouwkuip tot 8 meter diep aangebracht. Een tijdelijke waterkering van damwandprofielen houdt het zeewater tegen tijdens de berging. Deze waterkering moet net zo veilig zijn als de zeedijk, zelfs bij een storm die maar eens in de 1.000 jaar voorkomt. De berging moet klaar zijn voor het begin van het stormseizoen op 1 oktober 2024..

Twee vliegtuigen worden geborgen

Het eerste vliegtuig is een Vickers Wellington HE346 van het 166 Squadron van de Royal Air Force. Dit vliegtuig ligt tussen Holwert en Ternaard onder de dijk. In dit vliegtuig liggen waarschijnlijk nog de resten van de vijf bemanningsleden. Het toestel stortte op 26 juni 1943 neer. Het tweede vliegtuig is een Messerschmitt Bf 109 van het Duitse Jagdgeschwader 1. Dit vliegtuig ligt in het Noarderleech bij Hallum. De piloot zit ook hier waarschijnlijk nog in het vliegtuig. Het vliegtuig crashte op 16 juli 1943 tijdens een oefening.

Samenwerking met diverse partijen essentieel voor succesvolle berging

Naast Defensie, Wetterskip Fryslân, provincie Fryslân, Rijkswaterstaat, It Fryske Gea, Stichting Missing Airmen Memorial Foundation (SMAMF), Staatsbosbeheer, gemeente Noardeast-Fryslân en de Waadfûgelwurkgroep werkt Buro Noord (onderdeel van DAGnl) samen met verschillende onderdelen van defensie zoals de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EODD) en de Bergings- en Identificatiedienst van de Koninklijke Landmacht (BIDKL). De BIDKL zorgt voor de berging en identificatie van stoffelijke resten die waarschijnlijk nog in de toestellen aanwezig zijn. De kosten van de berging worden vergoed vanuit het ‘Nationaal Programma berging vliegtuigwrakken met nog vermiste vliegers uit WO II’ (Ministerie van BZK).

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Gianna Kipp, communicatie adviseur bij Buro Noord/DAGnl, via 06 15080885 of gianna.kipp@dagnl.nl.