Koffie?

De opdrachtgever nóg beter bedienen

Sinds 2016 ondersteunt Marisa Prins van Buro Noord (onderdeel van DAGnl) als werkvoorbereider de gemeente Zwartewaterland bij de voorbereiding van diverse projecten. In deze rol is zij voornamelijk bezig met het verzamelen van verschillende gegevens voor het maken van ontwerpen en bestekken.

Marisa: ‘De ondersteuning van vier maanden is inmiddels vijf jaar geworden. Bij de gemeente word ik flexibel ingezet. De ene week werk ik één dag voor de gemeente, de andere week drie dagen. Zo hebben zij een goede flexibele schil. Naast het maken van ontwerpen ondersteun ik de projectleiders van de gemeente. Ik schuif vaak aan bij bouwvergaderingen om vragen over de tekeningen en het bestek te beantwoorden.’

Korte lijnen & sneller werken

Werk je intern bij een gemeente? Dan heb je vaak kortere lijnen. Marisa: ‘Je krijgt sneller input en het contact met de projectleider en de verschillende beheerders is makkelijker. Voor de collega’s van de gemeente ben ik een van hen. Daarom voel ik mij ook echt thuis in het team. Door intern bij een gemeente te werken kunnen we de opdrachtgever beter bedienen. Je werkt in hetzelfde systeem, kent de organisatie en weet waar je welke informatie vandaan kan halen. Dat werkt sneller en beter.’

De afgelopen jaren heeft Marisa namens de gemeente aan verschillende projecten mogen werken. Marisa: ‘Voor mij springen er een aantal projecten uit. Bijvoorbeeld een project in Hasselt. Daar heb ik voor een nieuwbouwwijk meegewerkt aan zowel het bouw- als woonrijp maken. Door de crisis in 2008 heeft de nieuwbouwwijk een andere inrichting gekregen. Eerst zouden er veel vrijstaande en twee-onder-een-kap woningen komen. Uiteindelijk staan er behoorlijk wat rijtjeshuizen. Die verandering doet wat met je parkeerbalans. Daarom zijn de ontwerpen ook vaak op de schop gegaan. Daarnaast heb ik meegewerkt aan het project van de Nijverheidsstraat in Genemuiden. Die straat ligt in een bedrijventerrein en moest veiliger gemaakt worden voor fietsers. Er rijden namelijk veel heftrucks over de openbare weg. Door een rabat- en fietsstrook toe te voegen is de situatie veiliger gemaakt. Ook is het riool is vervangen met buizen van 1500 mm doorsnede. Daar kan ík zelfs doorheen lopen. Dat vond ik een indrukwekkend project!’