Links: Willem Vonkeman, rechts: Elko Huizing
In de meivakantie onderging de fiets- en voetgangerstunnel aan de Putterweg (N303) in Ermelo een grondige renovatie. In opdracht van de gemeente Ermelo werkte Civil Works (onderdeel van DAGnl) aan het ontwerp, de besteksvoorbereiding, aanbesteding en uitvoeringsbegeleiding. Het resultaat: een constructief en verkeerskundig veilige, frisse en toekomstbestendige tunnel waar zowel scholieren als mensen met een visuele beperking veilig gebruik van kunnen maken.
De fiets- en voetgangerstunnel bij de Putterweg is een belangrijke verbinding voor scholieren van het Groevenbeek College en bezoekers van de nabijgelegen instelling Bartiméus, die mensen met een visuele beperking ondersteunt. De tunnel stamt uit de jaren ’90 en hoewel de constructieve staat nog voldeed, was een opknapbeurt hard nodig. ” Er moesten diverse betonreparaties worden uitgevoerd, de verlichting voldeed niet meer. Daarnaast moest de regenwaterafvoer opgeknapt worden. Dit leidde tot gevaarlijke situaties voor fietsers,” vertelt Willem, projectleider (DAGnl). “Je klapte letterlijk met je wiel de tunnel in. Daarnaast zorgde de Japanse Duizendknoop tegen een van de wanden voor extra uitdagingen. Daar moesten we intern bij de gemeente veel over afstemmen.”
Fiets- en voetgangerstunnel voor de renovatie
Fiets- en voetgangerstunnel na renovatie
De keuze om de werkzaamheden tijdens de meivakantie uit te voeren was geen toeval. Elko Huizing, projectleider gemeente Ermelo: “De tunnel wordt intensief gebruikt door scholieren. Veiligheid is cruciaal – helemaal omdat de tunnel onder een drukke N-weg ligt. Door in de vakantie te werken, voorkwamen we dat leerlingen moesten oversteken.”
Ook aan andere gebruikers werd gedacht. “Voor de vele mensen met een visuele beperking die van de naastgelegen bushalte gebruik maken zijn onverwachte veranderingen in hun route lastig,” aldus Willem. “Daarom sloten we tijdelijk de bushalte en regelden we verkeersbegeleiders om reizigers naar Bartimeus te begeleiden. Dankzij goede afstemming met Bartiméus konden zij hun cliënten goed informeren en begeleiden.”
Foto’s uitvoering werkzaamheden fiets- en voetgangerstunnel
De tunnel is bewust lichter en vriendelijker gemaakt. “Omdat het een gesloten tunnelbak is, is het daar snel donker,” legt Willem uit. “We hebben gekozen voor lichte verf, witte steenslag in het asfalt en een minder donkere coating met glinstering. Dat maakt het visueel prettiger én veiliger, zeker in de avond.”
Ook de sociale veiligheid kreeg aandacht. De buitenwanden worden verfraaid met graffiti, ontworpen in samenwerking met leerlingen van het Groevenbeek College en een kunstenaar. “Zo maken we de fiets- en voetgangerstunnel niet alleen mooier, maar verminderen we ook de kans op vandalisme,” zegt Elko.
Impressie mogelijkheden graffiti fiets- en voetgangerstunnel
Er is gekozen voor onderhoudsarme materialen, zoals een duurzame coating op de trappen en het beton. Betonherstel is voor DAGnl geen dagelijkse kost, maar dankzij een strakke voorbereiding – met al drie bouwvergaderingen vóór de start – verliep de uitvoering soepel. “We hadden een harde eis in het bestek staan: alles moest binnen twee weken klaar zijn,” vertelt Willem. “Door vooraf goede afspraken te maken met de aannemer, is dat gelukt.”
Een opmerkelijke technische uitdaging was het doorzetten van een verhoogde band langs het voetpad in de betonnenbak. “Ondergronds was eigenlijk geen ruimte voor deze band, maar we hebben het opgelost door de band op maat te zagen en te verlijmen. Het is eindresultaat is mooi geworden,” zegt Elko.
Zowel de gemeente Ermelo als DAGnl kijken tevreden terug op het project. “De samenwerking met DAGnl verliep prettig en professioneel,” aldus Elko. “We konden snel schakelen, werden goed ontzorgd en hadden vertrouwen in de keuzes die gemaakt werden.”