Koffie?

ASFALTPROJECTEN IN BUNSCHOTEN: FOCUS OP VEILIGHEID EN BEREIKBAARHEID

Afbeelding: links: Bart Tolboom, rechts: Fred Henniphof

Een aantal wegen in de gemeente Bunschoten zijn aan onderhoud toe. Waaronder de Eemdijk, een aantal rotondes op de Westsingel, de Kronkels en het bedrijventerrein Haarbrug-Noord. Aan al deze wegen wordt groot asfaltonderhoud uitgevoerd. DAGnl mag voor deze wegen de civieltechnische werkvoorbereiding, de voorbereidende onderzoeken, metingen en aanbestedingsprocedure verzorgen. Voor deze projecten werkte Bart Tolboom, projectleider gemeente Bunschoten, samen met onder andere Fred Henniphof, projectleider DAGnl.

Onderhoud & veiligheid

Naast dat de wegen een onderhoudsbeurt krijgen worden ze op locaties ook veiliger gemaakt. Bart: ‘Vooral de rotondes krijgen nu een ontwerp waarbij er nóg meer rekening is gehouden met de verkeersveiligheid. Op de rotondes op de Westsingel ligt een tweerichtingsfietspad. Hier was de situatie voor auto’s onoverzichtelijk, omdat de automobilisten niet van twee kanten fietsers verwachten. Om alle verkeersdeelnemers te attenderen op het kruisende verkeer,  zijn er nu plateaus voor zowel de fietsers als auto’s aangelegd. De plateau’s moeten daarnaast de snelheid afremmen voor alle verkeersdeelnemers.’  

Snel schakelen

Tijdens de werkvoorbereiding werkte vanuit DAGnl één medewerker wekelijks op het kantoor van de gemeente Bunschoten. ‘Dat werkt voor ons heel fijn. Daardoor zijn de lijnen kort of makkelijk even langslopen als we vragen hebben. Voor ons is dat echt een meerwaarde. DAGnl heeft ook alle benodigde onderzoeken voor ons uitgevoerd zoals bodem- en asfalt onderzoeken. Ook de inmetingen hebben zij zelf verzorgd. Doordat DAGnl deze onderzoeken in eigen beheer uitvoert is over het algemeen de wachttijd voor de onderzoeken minder lang. Dat is een voordeel. Daardoor kunnen we in onze projecten sneller schakelen. Als we aanvullende vragen hebben over bijvoorbeeld een bodemonderzoek of inmeting kunnen we snel schakelen.’ vertelt Bart.

24/7 bereikbaarheid

De grootste uitdaging binnen deze asfaltwerken was de fasering van de projecten. Bart: ‘Aan de meeste wegen zijn ook bedrijven gevestigd die 24/7 actief zijn. Deze bedrijven moeten tijdens de werkzaamheden goed bereikbaar blijven. Dat zorgde in de planning wel voor de nodige uitdagingen. Om die bereikbaarheid te garanderen zijn we van tevoren persoonlijk bij de bedrijven langsgegaan. Dan weet je duidelijk waar je rekening mee moet houden in je planning. De bedrijven zien gelukkig de noodzaak van het onderhoud. Dat zorgt voor een goede verstandhouding.’ Fred voegt toe: ‘Je kan door een persoonlijk gesprek de kou uit de lucht halen en draagvlak creëren. Daarom hebben we voor deze aanpak gekozen. Door deze aanpak kunnen de ondernemers meedenken over hoe we samen voor de beste bereikbaarheid zorgen. Op alle werken hebben we weinig keuzes qua ontsluiting. Soms kan het niet anders. Daarom is het belangrijk dat je blijft communiceren.’

Ontzorging

Als Bart de samenwerking met DAGnl zou omschrijven dan is het eerste woord wat in hem opkomt: ontzorging. ‘We zijn echt ontzorgd. Daarom zijn we tevreden over de samenwerking. DAGnl is transparant als er bijvoorbeeld personele wisselingen zijn. Daarin zijn ze adequaat en vangen ze uitval goed op. Dat vind ik belangrijk: als het contact open en eerlijk is.’ Fred: ‘Eens, dat is een wisselwerking. Wij zijn open en eerlijk, jullie bieden ons flexibiliteit en ruimte. We werken prettig samen. De collega’s die aan deze projecten hebben gewerkt ervaren dat ook zo.’